Podnośnik hydrauliczny

Rozdzielacz podnośnika

Eksploatowany przez 20 – 30 lat często wykazuje oznaki zużycia, a jego naprawa jest nieopłacalna, ponieważ nie ma w handlu precyzyjnych elementów mechanicznych (suwaków, gniazd itp.). Wymiana oringów wystarczy czasem tylko na kilka miesięcy. Warto wówczas wymienić rozdzielacz na nowy.

Oferujemy w atrakcyjnej cenie oryginalny, czeski rozdzielacz podnośnika do ciągników Zetor 5211-7745, 3320-7340, 3321-7341, Proxima 6421-8441, Proxima Plus 8541-10541; 85, 95, 105 i Proxima Power 85, 95, 105, 115.

7011 8140 – cena 1 650 zł

DSC05070

UWAGA – Dla zapewnienia długotrwałej, bezawaryjnej pracy hydrauliki należy stosować dobrej jakości olej i często czyścić filtr ssący przy pompie podnośnika. Można go oczyścić lub wymienić bez spuszczania oleju ze skrzyni biegów – po odkręceniu aluminiowego korka pod tylnym mostem zawór automatycznie uszczelni wyciek. Sitko i magnes należy czyścić min. co 2 miesiące.

Sitko filtra
oryginalne – 62 zł
zamiennik – 37 zł

DSC05268

Filtr oleju silnika pełnoprzepływowy – zamiast „bąka”

W ciągnikach 4-cylindrowych np. 6011, 7011, 7211, 7245, 7711 itp można zamontować zamiast starego, zużytego i niezbyt sprawnego filtra odśrodkowego oleju silnikowego – stosowany w nowych modelach np. 3320, 5340, 7341 i in. filtr oleju pełnego przepływu z wymiennym wkładem puszkowym.

Zalety:

  • wzrost ciśnienia oleju (nawet bez szlifu wału),
  • stabilne ciśnienie (brak wpływu strat ciśnienia w zużytym bąku),
  • szybki i łatwy sposób wymiany wkładu (zamiast pracochłonnego czyszczenia bąka),
  • stosunkowo niedrogi wkład – czeski kosztuje 25 zł,
  • dokładność i pewność filtrowania oleju (wirnik bąka może się zawiesić, dysze są rozkalibrowane)

Koszt filtra wraz z wkładem i uszczelkami – 165 zł

bak

Filtr oleju pełnoprzepływowy do silników 3-cylindrowych

Przeznaczony jest do ciągników Zetor: 3011, 4712, 4911, 5011 w miejsce tradycyjnego dwubańkowego z sitkami:

  • eliminuje uciążliwe mycie sitek filtrujących,
  • dokładniej filtruje drobne zanieczyszczenia,
  • utrzymuje stabilne ciśnienie oleju (zabezpiecza przed nagłym wzrostem ciśnienia podczas zacięcia zaworka w filtrze),
  • oszczędza czas oraz paliwo użyte do mycia filtra,
  • wydłuża przebieg wału korbowego do kolejnego szlifu

Cena filtra kpl. – 175 zł, zaworu czeskiego – 129 zł, zamiennika – 62 zł

DSC05362

Filtr oleju pełnoprzepływowy dla Zetorów 5211, 5245

  • zalety – jak wyżej,
  • dzięki przewodom wysokiego ciśnienia oraz wspornikowi można przenieść filtr oleju skrzyni biegów w rejon zwolnicy – co zwalnia miejsce dla filtra,
  • można wymieniać filtr puszkowy na PP-7, typowy od C-360,

Cena filtra kpl. – 175 zł, przewodów ze wspornikiem – 107 zł, zaworu-zam. 62 zł

filtr

Luzy w układzie drążków kierowniczych i osi przedniej

  • Przeguby kulowe
    Oryginalne, produkcji czeskiej są bardzo trwałe i przy systematycznym smarowaniu służą 15 lat – warte są wyższej ceny od kiepskich zamienników. Tylko do ciągników z przednim napędem posiadamy oprócz oryginalnych także o połowę tańsze polskie odpowiedniki. Należy zwrócić uwagę na stan techniczny amortyzatora drgań – jego zużycie powoduje niebezpieczne „trzepotanie” przednich kół napędowych i schodkowe zniszczenie opon.

 

 

  • Sworzeń osi przedniej z tulejkami
    Wymianę należy przeprowadzić gdy luz oraz stuki stają się wyraźne (najlepiej po zimie) – zbytnie odkładanie naprawy grozi rozbiciem otworów wspornika osi i zwiększa koszty. Sworzeń czeski, który polecamy, jest rurą hartowaną indukcyjnie, tulejki oryginalne GGB z teflonem oraz zestaw uszczelnień. W zależności od wielkości zmierzonego luzu wzdłużnego sworznia należy dopasować twarde pierścienie oporowe o odpowiedniej grubości – katalog uwzględnia rozmiary: 4; 4,1 i 4,3mm – ze względu na rosnące z czasem zużycie oferujemy także wymiary: 4,7; 4,9; 5,2 i 5,9mm. Koszt naprawy ok. 200 zł

 

 

  • Sworznie zwrotnicy z tulejkami
    Sworznie te („ośki” pionowe) należy wymienić wraz z tulejkami zanim nastąpi awaryjne i kosztowne uszkodzenie obudowy półosi (rozbicie otworów, zerwanie gwintów). Wymiana sworznia z tulejami, sprężyną, mieszkiem itp. kosztuje ok. 400 zł – półoś ciężka, ok. 350 zł – półoś lekka, przy użyciu polskich sworzni (dla czeskich ok. 100 zł więcej). Sprężyny najlepiej wymieniać parami.

 

Oświetlenie – reflektory i lampy

Dla poprawy bezpieczeństwa i widoczności warto wymienić stare reflektory, ze zwykłymi żarówkami, na polskie elementy optyczne od Fiata 125p (27 zł) na żarówki halogenowe H4 (8 zł). Charakteryzują się mocniejszym światłem i są łatwo dostępne.

Warto wymienić także awaryjne czeskie gniazda żarówek na porcelanowe z kabelkami. Oryginalne tylne lampy kierunkowskazów mają obudowę metalową, natomiast tańsze czeskie zamienniki – z czarnego tworzywa sztucznego (klosze lamp są identyczne).

 

Trudny rozruch, układ paliwowy zapowietrza się

Jest to „wrodzona” wrażliwość Zetorów na mikronieszczelność układu paliwowego – ze względu na położenie zbiornika paliwa poniżej pompy wtryskowej. Ponad 80% użytkowników zgłasza ten problem, na co sympatyczny szef Serwisu z Brna w latach 80-tych inż. Franciszek Lupomiech mawiał: „Zetor tak ma, że trzeba się z nim rano przywitać poruszając ręczną pompką paliwa”.

Jeżeli tylko raz dziennie – należy przyjąć to za normę, jeżeli częściej – wówczas należy skontrolować i ew. usunąć przyczynę (lub kilka z nich) zaczynając od góry silnika:

  • przewody paliwowe z oczkami: przelewowy z wtryskiwaczy, dwa między filtrami a pompą zasilającą i wtryskową, dwa pomiędzy pompką zasil. a zbiornikiem. Nawet „suche” przewody mogą mieć mikropęknięcia gumy i zasysają powietrze.
  • podkładki miedziane – wszystkie należy wymienić,
  • zaworek zwrotny pompy wtryskowej oraz zaworek na przewód paliwa,
  • pompa zasilająca – można wymienić tłoczek i zawór lub kpl. pompę na czeską lub polską dobrej jakości
  • pompka ręczna – zwykła tłoczkowa lub BOSCH,
  • uszczelki gumowe filtrów i odstojnika paliwa,
  • końcówki wtrysku – tylko czeskie DOP symbol 1436 są niezawodne, ale należy je wymienić co 3-4 tys. mtg, ciśnienie wtrysku 175 at.
  • usunąć zanieczyszczenia w zbiorniku – należy utrzymywać wysoki stan paliwa wieczorem (mniejsze podciśnienie),
  • nowość – zasłyszane od mechanika – podgiąć ku górze rurkę powrotną z pompy wtryskowej.

     

Naprawa siłownika pomocniczego hydrauliki

Przecieki można usunąć wymieniając zestaw uszczelnień: prod. Polskiej – 14zł, prod. Czeskiej – 20zł.

Jeżeli tłoczysko jest porysowane, ma wżery lub złuszcza się warstwa chromu technicznego – wymiana samych uszczelnień nie ma sensu. Należy także wymienić tłoczysko – 98zł.

Gdy siłownik był już kilkakrotnie naprawiany lub uszkodzenia dotyczą cylindra albo tłoka należy wymienić go na nowy. Czesi już takich nie produkują, ale mamy w sprzedaży niezawodny, krajowej produkcji w cenie 280zł.

      

Zwiększenie udźwigu podnośnika o 7kN

Należy wymienić prawe ramię na takie, które umożliwia zamocowanie drugiego siłownika pomocniczego hydrauliki ( tylko 7211 – 7745, 5340, 6340). W zależności od tego, czy lewy siłownik jest z dwoma wyjściami czy z jednym – najlepiej zastosować nowy, z prawej strony tego samego rodzaju. Ponadto trzeba wymienić dolny sworzeń i doprowadzić olej z rozgałęźnika.

Zalety zamontowania drugiego siłownika:

  • Zwiększenie udźwigu o 700 kG (do 30 kN – czyli 3T) – czyli możliwość użytkowania cięższych maszyn
  • Równomierne, symetryczne obciążenie wału ramion, mniejsze ryzyko skręcenia wału
  • Spokojna, bez przeciążeń praca pompy hydraulicznej
  • Łagodne opadanie ciężkiego narzędzia (tłumienie hydrauliczne)

Koszt usprawnienia ok. 1000 zł, ale efekt rewelacyjny!

 

   

Zimą – niezawodny Zetor

Przed mrozami należy wykonać przegląd i ew. drobne naprawy układu elektrycznego i paliwowego:

  • sprawdzić i naładować akumulator
  • sprawdzić alternator (ew. wymiana szczotek 4 zł/szt, łożysk, regulatora napięcia – 50 zł),
  • sprawdzić rozrusznik (wym. tulejek 12.50 zł/kpl, szczotek 6 zł/szt, bendixu, elektromagnesu – tylko oryginalne),
  • rozruszniki szybkoobrotowe prod. chińskiej są b. zawodne, czeskie prod. Magneton – 525 zł – są trwałe przy odpowiedniej obsłudze (rozruch max 5 sekund); rozruszniki starego typu prod. Magneton – 755 zł,
  • w ciągnikach, które są wyposażone w świecie żarowe lub płomieniowe należy je skontrolować (ew. wymienić – świece płomieniowe świetnie sprawdzają się w ciągnikach MF, świece prod. ISKRA Słowenia – 38 zł),
  • sprawdzić układ paliwowy, uszczelnić, wymienić filtry,
  • sprawdzić i ew. wymienić termostat na orig. niemiecki firmy Wahler – cena 24 zł,
  • sprawdzić i ew. odpowietrzyć układ ogrzewania kabiny, wymienić cieknące nagrzewnice (69 zł), niesprawne dmuchawy (czeskie – 125 zł), linkę ogrzewania, kranik, przekaźnik, wyłącznik termiczny itp.
  • sprawdzić i ew. wymienić grzałkę elektryczną płynu chłodzącego. Jeżeli nasz Zetor nie posiada grzałki należy ją koniecznie zamontować. Stosowanie grzałki w niskich temperaturach bardzo ułatwia rozruch a także przedłuża żywotność całego silnika i osprzętu elektrycznego. Nagrzanie silnika grzałką 1000W, 230V od temp. -5℃ do ok. 40℃ trwa ok. 1 godziny. Cena grzałki z wtyczką 82-87 zł.

 

      

Więcej ciekawych tematów oraz rad dotyczących napraw Zetorów można znaleźć na portalu:
http://www.agrofoto.pl/forum/